28
11.2019

Projektityöntekijänä SoMe Studiolla II – Muodin verkkokaupan palautukset takaisin myyntiin uuden liikeidean avulla

Tags:

Pääasiallisin työtehtäväni SoMe Studion projektityöntekijänä oli selvittää uutta liikeideaa, jossa muodin verkkokaupan palautukset saatetaan takaisin myyntiin lyhyen logistiikkaketjun kautta elämyksellisellä tavalla.

Idean taustalla oli mediassa olleet kirjoitukset muodin verkkokaupan voimakkaasta kasvusta, jonka seurauksena jopa puolet tuotteista palautettaisiin päätyen jätteeksi. Liikeideaa ryhdyin selvittämään tarkemmin yhdessä Minutor Oy:n Mika Uusi-Pietilän ja SoMe Studion Marian kanssa.

Digitaalisen tiedonhaun haasteet

Työ alkoi tietolähteiden etsinnällä ja materiaalia lukemalla, mikä osoitti jälleen digitaaliseen tiedonhakuun liittyvän haasteen. Kun aihealue on ennalta tuntematon, käytössä on aluksi vain muutamia hakusanoja. Näiden avulla avautuu kirjoituksia, joista löytää uusia sanoja ja tietolähteitä.

Mitä enemmän tutkii ja opiskelee, sitä vähemmän huomaa tietävänsä. Samalla huomaa hakukoneiden oppivan millaisia tuloksia halutaan. Hakujen laatu ja kohdentaminen paranevat mitä enemmän samasta aiheesta hakee. Digitaalisessakin maailmassa kuplautuu helposti omiin piireihinsä, ellei tietoisesti avarra toimintapiiriään.

Asiantuntijoiden näkemykset ja empiiriset havainnot olivat erityisen mukavia

Selvitystyössäni tutustuin logistiikkayrityksiin, suomalaisiin muoti- ja vaatetusyrityksiin sekä selvitin tuotteiden arvoketjun rakennetta, vaatetusalan toimintamoodeja jne.

Erityisen mukavia olivat asiantuntijoiden näkemyksien kuuntelu ja empiiriset havainnot. Mieleeni jäi etenkin tee- ja kakkuhetki Töölöntorin reunalla Relove-kirpparilla. Visiitti avasi silmäni monella eri tavalla ja suoranaisesti hämmästyin. Miten niinkin kliseisen toiminnon, kuten vaatteiden kirpputorin, voi organisoida uudella tavalla ja etenkin millaisen asiakaskunnan se voi saavuttaa.

Palautetut tuotteet eivät päädykään jätteeksi

Monet hankkeen lähtöoletukset muuttuivat projektin aikana yllättävästi. Uutinen ei ole, että muodin verkkokaupassa iso osa tuotteista palautetaan; yhdellä suurimmista Zalandolla noin puolet ja eräällä suomalaisella tuotemerkillä noin kolmannes. Yllätys oli se, mitä näille tuotteille tapahtuu. Mediasta saa helposti käsityksen, että palautetut tuotteet hävitetään. Projektin selvitystyön edetessä alkoi valjeta, että suurin osa palautetuista tuotteista päätyy takaisin myyntiin ja vain murto-osa jätteeksi.

Vaatteiden verkko-ostos voidaan nähdä kotisovituksena, jonka aikana tuotteen omistus vaihtuu. Verkkokaupasta ostettu tuote on siis usein sovitettu, mutta toisaalta perinteisessäkin kaupassa tuote on todennäköisesti käynyt aiemman asiakkaan kanssa sovituskopissa tai muuten hypistelty.

Myös verkkokaupassa ostopaikka ratkaisee

Toinen yllätys liittyi tuotteen arvon muodostukseen. Muodin vähittäiskaupassa tuotteen arvo suurin piirtein kaksinkertaistuu jokaisessa portaassa, kun jokainen taho lisää oman osuutensa tuotteen hintaan. Tämä tarkoittaa että suurimman osuuden hinnasta ottaa ketjun viimeinen eli vähittäiskauppias ja toiseksi suurimman valtio arvonlisäverona.

Tässä onkin yksi verkkokaupan salaisuuksista. Ohittamalla vähittäiskauppiaan tuotemerkin omistaja pystyy kasvattamaan omaa osuuttaan ja samalla tuotteen hinta kuluttajalle putoaa. Kateosuuden nousu on niin merkittävä, että se mahdollista tuotteen myynnin, palautuksen ja myyntikunnostuksen useamman kerran. Verkkokauppa ja palautukset eivät siten lisää tekstiilin ja vaatteiden jätteen määrää, näin ainakin vastuullisten suomalaisten muodin toimijoiden kohdalla.

Lopputulos – Verkkokaupan palautukset eivät olekaan akuutti ongelma

Ympäristön kannalta edellä mainittu on tietysti positiivinen asia, mutta hankkeemme kannalta pettymys. Vaateyrityksille verkkokaupan palautukset eivät ole akuutti ongelma, joka tarvitsisi ideoimaamme ratkaisua. Alussa ajatuksissamme oli kokeilla ideaa pilot-projektilla, mutta tarpeen ja tuotteiden puuttuessa projektimme päättyy, koska jatkorahoitusta tuskin olisi saatavilla.

Projektin suurin anti taisi olla uuden toimialan perusymmärryksen hankkiminen ja kontaktit sekä lukuisat inspiroivassa työyhteisössä putkahtaneet oivallukset ja ideat. Niistä saattaa syntyä jotain siementä uusille liikeiduille. Kokemusta rikkaampana eteenpäin.

-Pekka

Olen monitaitoinen ja monialainen idearikas asiantuntija, joka haluaa tutkia ja pohtia asioita. SoMe Studion projektin päättyessä olen vapaana uusiin kiinnostaviin haasteisiin. Tutustu minuun lisää LinkedInissä.


24
11.2019

Viikon 47 someuutiset

Tags:

Instagram käy taisteluun TikTokin suosiota vastaan uudella Reels-toiminnallisuudella

Reels tulee käyttöön tarinakameraan ja toimii kuten TikTok. Aluksi tosin täytyy ilmeisesti lähteä Brasiliaan saadakseen tämän ominaisuuden omaan Instaansa. Uutinen löytyy Social Media Todaysta.

TikTok on ladattu jo 1,5 miljardia kertaa

Tämä tekee palvelusta (jos pelit jätetään pois) kolmanneksi ladatuimman sovelluksen heti WhatsAppin ja Messengerin jälkeen. Lue uutinen kokonaisuudessaan täältä.

Facebook julkaisi Whalen pysyäkseen coolina

Facebook haluaa pysyä nuorten suosikkipalveluntarjoajana ja osana tätä politiikkaa se on julkaissut uuden palvelun nimeltä Whale. Whale on helppokäyttöinen työkalu, jonka avulla voi luoda meemejä. Lue lisää tästä aiheesta Social Media Todaysta.

Virtuaalivaikuttajat – uusi pysäyttävä trendi

Uusi mullistava trendi vaikuttajamarkkinoinnissa näyttää olevan ns. virtuaalivaikuttajat. Eli virtuaaliset, tätä tarkoitusta varten luodut hahmot. Mielenkiintoista kyllä ”virtuaali-influenserit” saavat luotua jopa kolminkertaisesti enemmän vaikuttavuutta kuin aidot vaikuttajat. Tämä on mielenkiintoista brändien kannalta, sillä virtuaalivaikuttajat ovat paitsi näemmä vaikuttavampia, niin myös työskentelevät 24/7 väsymättä ja korvauksetta.

Juttu kokonaisuudessaan on täällä.

Snapchatin videon aika pitenee ja alusta sallii jatkossa ns. ”välimainokset”

Social Media Todayn  julkaisemaan uutiseen voit tutustua lisää heidän sivuillaan.

Facebook julkaisee Facebook Pay -maksuominaisuuden

Facebook Pay otetaan käyttöön tällä viikolla USA:n markkinoilla. Ominaisuuden avulla käyttäjä voi ostaa asioita suoraan Facebookin applikaatioissa, kuten Facebookissa, Instagramissa ja WhatsAppissa. Tätä on odotettu varmasti ainakin verkkokauppatoimijoiden piirissä.

Asiasta uutisoi Social Media Today.

Googlelta kolme uutta lokaalin mainonnan ominaisuutta joulumarkkinoille

Google ilmoitti ottavansa käyttöön kolme uutta ominaisuutta, joiden tarkoituksena on helpottaa alueellista mainontaa ja markkinointia. Yksi ominaisuuksista on niin sanotut ”showcase”-toiminnallisuudet Google-kartoissa, joihin on mahdollista liittää muun muassa yrityksen logo.

Tämänkin uutisen meille kertoi Social Media Today


21
11.2019

Projektityöntekijänä SoMe Studiolla I – yllättävä hyppäys tietosuoja-asiantuntijan tehtäviin

Tags:

Kokemusrikas puoli vuotta on tullut päätökseensä.  Enpä olisi muutama vuosi sitten uskonut, että työskentelen sosiaalisen median konsulttiyrityksessä digitalisaation ja liiketoiminnan kehityksen parissa.

SoMe Studion tietosuojaohjeistus valmistui

Pienessä yrityksessä pääsee tekemään laajasti erilaisia asioita, jopa yllättäviä. Ensimmäiseksi yrittäjä Maria antoi tehtäväkseni varmistaa, että yrityksen tietosuoja-asiat ovat kunnossa.

Tehtävä alkoi tutustumalla niin kotimaiseen kuin EU-tason tietosuojalainsäädäntöön. Erilaisia pikaoppaita löytyi runsaasti lakiasiaintoimistojen sivuilta, lienee kirjoitettu parin vuoden takaisen GDPR-huuman aikana.

Lopulta tietosuojan vaatimukset ja niiden vaikutus SoMe Studion toimintaan avautuivat. Selvitystyön tuloksena syntyi SoMe Studion päivitetty tuotesuojaprosessikuvaus ja sisäinen ohjeistus.

Sanotaan, että opettaminen on paras tapa todentaa omaa osaamistaan. Tämä tuli testattua pitämällä parin tunnin esitys tietosuojan perusteista.

Koulutus oli osa Uudenmaan TE-toimiston tilaamaa ja SoMe Studion toteuttamaa Digitaalinen markkinointi ja verkkokauppa -koulutusta. Aihe upposi koulutusohjelmaan luontevasti, sillä markkinoijat törmäävät jatkuvasti työssään tietosuojavaatimuksiin. Ilmeisesti luento onnistui, koska seuraavakin on suunnitteilla.

Henkilötietojen rekisteröinnin tiedotusvelvollisuutta voisi hyödyntää paremmin

Työn aikana tuli selväksi useita henkilötietojen rekisteröintiin liittyviä velvollisuuksia. Näistä yksi on tiedottamisvelvollisuus rekisteröidylle kuukauden sisällä rekisteriin lisäämisestä.

Heräsi ajatus, miksi markkinoijat eivät hyödynnä tätä velvollisuutta yhdistämällä sitä markkinointiviestintäänsä. Markkinoijan on joskus vaikea keksiä aihetta viestille, rekisteriin lisäys voisi olla hyvä ja jopa pakollinen syy lähestyä potentiaalista uutta asiakasta. Sen sijaan nyt kohde saa yllättäen myyntiviestejä uudesta ja oudosta lähteestä, jotka helposti siirtyvät roskapostin joukkoon.

Markkinointiviestin perille menoa tuskin parantaa, jos kohde on tietoinen rikotusta ilmoitusvelvollisuudesta.

-Pekka

Olen monitaitoinen ja monialainen idearikas asiantuntija, joka haluaa tutkia ja pohtia asioita. SoMe Studion projektin päättyessä olen vapaana uusiin kiinnostaviin haasteisiin, tutustu minuun lisää LinkedInissä

Blogin toinen osa, jossa kerrotaan liiketoiminnan kehityshankkeesta, julkaistaan ensi viikolla.


14
11.2019

Viikon 46 someuutiset

Tags:

Facebook rajoittaa yrityssivujen mainonnan määrää vuonna 2020

Uutisen mukaan Facebook tulee rajoittamaan mainosten määrää siten, että yksittäinen yrityssivu voi jatkossa ajaa vain tietyn määrän mainoksia samalla kertaa. Rajoitukset tulevat voimaan näillä näkymin vuoden 2020 puolivälissä.

Lue lisää uutisesta täältä.

Instagram julkaisi vinkkejä tarinoiden tekoon yrityksille

Vinkeissä jaetaan tietoa siitä, mitä ja millä sisällöillä tarinoita kannattaa jakaa. Instagram ehdottaa muun muassa seuraavien asioiden jakamista tarinoissa:

  1. Asiakastestimoniaalit
  2. Yrityksen tarina
  3. Yrityksen päivittäisten toimien kertomista tarinoiden avulla sekä
  4. Tuotteiden tai palveluiden ominaisuuksista kertomista

Kannattaa lukea Instagramin juttu aiheeseen, sillä siinä kerrotaan tarkempia ohjeita näiden asioiden toteuttamiseen. Juttu on luettavissa täällä.

Asiasta uutisoi Social Media Today.

Facebook julkaisee uuden yrityslogon

Facebook aikoo julkistaa uuden yrityslogon, jota tullaan käyttämään kaikissa yrityksen tuotteissa. Facebook haluaa jatkossa tuoda näkyväksi sen, minkä yrityksen tuotteita ihmiset käyttävät.

Facebookin uudesta yrityslogosta ja sen käyttötavoista voit lukea lisää täältä. 

Sisällönjulkaisijat eivät saa julkaista poliittisia kannanottoja IGTV:ssä

Instagram tulee jatkossa maksamaan julkisuuden henkilöille sisällöntuotannosta sen omalla IGTV-platformilla.

Julkaisijoiden sopimus tulee kuitenkin kieltämään tiettyjen aiheiden, kuten vaalien, politiikan ja sosiaalisten asioiden, käsittelyn. Myöskään ihmisoikeuksista, maahanmuutosta, koulutuksesta, terveydestä ja aseista ei saisi julkaista sisältöä.

Lisää uutisesta voit lukea täältä.

Twitterin osakkeiden arvo laski

Osakkeen arvo laski eniten yli vuoteen. Osakkeenomistajat olivat pettyneitä tuloksen lisäksi myös Twitterin ”bugeihin”, jotka johtivat käyttäjien datan väärinkäyttöön kohdennetussa mainonnassa.

Lisää aiheesta voit lukea täältä.


31
10.2019

Näin perustat Facebook-sivun

Tags:

Tässä blogissa kerromme askel askeleelta, kuinka luot yrityksellesi tai organisaatiollesi oman Facebook-sivun.

1. Kirjaudu Facebookiin omilla Facebook-tunnuksillasi

Facebook-sivun luomiseen tarvitset aina henkilökohtaiset tunnukset. Mikäli sinulla ei ole omaa henkilökohtaista tiliä, pitää sinun luoda sellainen ensin osoitteessa www.facebook.com.

Kun kirjaudut Facebook-tilillesi, valitsemalla yläreunan valikon ”Luo”, aukeaa sen alta valintavaihtoehtoja, joista yksi on ”Luo sivu”. Valitsemalla tämän pääset luomaan uutta Facebook-sivua.

Kuvakaappaus, jossa näytetään mistä pääsee luomaan Facebook-sivun.

2. Valitse sivun luokka

Ensimmäisenä sinun tulee valita sivullesi luokka. Voit valita luokan kahdesta vaihtoehdosta, jotka ovat:

  1.  Yritys tai brändi
  2. Community or public figure (eli yhteisö tai julkisuuden henkilö)

3. Nimeä sivusi ja valitse/luo sivullesi sopiva luokka

Kirjoita ensin nimi sivullesi. Samannimisiä sivuja voi olla useita, mutta sivun käyttäjänimi ja url, joka annetaan myöhemmin, on sen sijaan sivulle uniikki.

Tämän jälkeen valitse luokka sivullesi. Kun alat kirjoittaa ruutuun, annetaan sinulle valmiita vaihtoehtoja, joista voit valita. Voit myös kirjoittaa muun soveltuvan vaihtoehdon.

Täytä osoitetiedot ja puhelinnumero. Nämä tiedot tulevat julkisesti näkyviin sivullesi. Voit muokata tietoja myöhemmin valmiilla sivullasi kohdassa ”Tietoja”.

4. Lisää profiilikuva

Lataa tietokoneeltasi profiilikuva sivustollesi. Suosittelemme käyttämään esimerkiksi yrityksesi logoa. Kuvan tulee olla neliön muotoinen, suosituskoko on 170 x 170 pikseliä. Facebook myös muuttaa kuvakokojaan, joten kannattaa tarkistaa tämänhetkinen suositus Facebookin ohjeista.

Profiilikuva rajataan ympyrään mainoksissa julkaisuissa, mutta näkyy neliönä, kun ihmiset vierailevat sivullasi.

5. Lisää kansikuva

Seuraavaksi lataa sivullesi kansikuva. Sivun kansikuva näkyy tietokoneissa 820 pikseliä leveänä ja 312 pikseliä korkeana ja älypuhelimissa 640 pikseliä leveänä ja 360 pikseliä korkeana. Kansikuvan on oltava vähintään 400 pikseliä leveä ja 150 pikseliä korkea.

Kuva latautuu nopeimmin sRGB JPG -tiedostona, joka on 851 pikseliä leveä ja 315 pikseliä korkea sekä kooltaan alle 100 kilotavua. Tarkista aina viimeisimmät aineistosuositukset Facebookin ohjeista.

6.  Ota sivu seurantaan

Kun sivu on valmis, ota se seurantaan. Jotta pysyt ajan tasalla, mitä sivullasi tapahtuu, määrittele sivusi ilmoitusasetukset kohdasta ”Asetukset” ja sieltä ”Ilmoitukset”. Muista myös tykätä sivustasi.

7.  Peru sivun julkaisu, jos se on vielä kesken

Mikäli et halua, että sivusi näkyy vielä suurelle yleisölle, voit perua sen julkaisun siirtymällä Asetukset-osioon ja valitsemalla ”Sivun julkaiseminen on peruttu”. Sivu ei näy tällöin julkisesti yleisölle, mutta säilyy kuitenkin nähtävillä henkilöille, joilla on sivun ylläpito-oikeudet.

Kuvakaappaus, jossa näytetään, mistä kohdin voi perua Facebook-sivun julkaisun

8. Lisää ylläpitäjä(t) sivun rooleista

Klikkaa Asetukset-välilehteä ja valitse vasemman laidan valikosta ”Sivun roolit”. Täältä pääset lisäämään eri tasoisia ylläpitäjiä sivustollesi. Jos ylläpitäjäksi toivottu henkilö on kaverisi, voit kutsua hänet ylläpitäjäksi nimellä. Mikäli henkilö ei ole kaverisi, sinun tulee lähettää kutsu laittamalla kenttään henkilön sähköpostiosoite, jolla hän on kirjautunut Facebookiin. Sivuston eri roolien eroja voit tutkia Facebookin ohjeistuksesta.

9. Sivusi on nyt perustettu

Seuraavaksi sinun kannattaa vielä parannella sivusi tietoja ja miettiä sivun asetukset kuntoon. Lisätietoa asetuksista löydät Facebookin ohjeista.