31
10.2019

Näin perustat Facebook-sivun

Tags:

Tässä blogissa kerromme askel askeleelta, kuinka luot yrityksellesi tai organisaatiollesi oman Facebook-sivun.

1. Kirjaudu Facebookiin omilla Facebook-tunnuksillasi

Facebook-sivun luomiseen tarvitset aina henkilökohtaiset tunnukset. Mikäli sinulla ei ole omaa henkilökohtaista tiliä, pitää sinun luoda sellainen ensin osoitteessa www.facebook.com.

Kun kirjaudut Facebook-tilillesi, valitsemalla yläreunan valikon ”Luo”, aukeaa sen alta valintavaihtoehtoja, joista yksi on ”Luo sivu”. Valitsemalla tämän pääset luomaan uutta Facebook-sivua.

Kuvakaappaus, jossa näytetään mistä pääsee luomaan Facebook-sivun.

2. Valitse sivun luokka

Ensimmäisenä sinun tulee valita sivullesi luokka. Voit valita luokan kahdesta vaihtoehdosta, jotka ovat:

  1.  Yritys tai brändi
  2. Community or public figure (eli yhteisö tai julkisuuden henkilö)

3. Nimeä sivusi ja valitse/luo sivullesi sopiva luokka

Kirjoita ensin nimi sivullesi. Samannimisiä sivuja voi olla useita, mutta sivun käyttäjänimi ja url, joka annetaan myöhemmin, on sen sijaan sivulle uniikki.

Tämän jälkeen valitse luokka sivullesi. Kun alat kirjoittaa ruutuun, annetaan sinulle valmiita vaihtoehtoja, joista voit valita. Voit myös kirjoittaa muun soveltuvan vaihtoehdon.

Täytä osoitetiedot ja puhelinnumero. Nämä tiedot tulevat julkisesti näkyviin sivullesi. Voit muokata tietoja myöhemmin valmiilla sivullasi kohdassa ”Tietoja”.

4. Lisää profiilikuva

Lataa tietokoneeltasi profiilikuva sivustollesi. Suosittelemme käyttämään esimerkiksi yrityksesi logoa. Kuvan tulee olla neliön muotoinen, suosituskoko on 170 x 170 pikseliä. Facebook myös muuttaa kuvakokojaan, joten kannattaa tarkistaa tämänhetkinen suositus Facebookin ohjeista.

Profiilikuva rajataan ympyrään mainoksissa julkaisuissa, mutta näkyy neliönä, kun ihmiset vierailevat sivullasi.

5. Lisää kansikuva

Seuraavaksi lataa sivullesi kansikuva. Sivun kansikuva näkyy tietokoneissa 820 pikseliä leveänä ja 312 pikseliä korkeana ja älypuhelimissa 640 pikseliä leveänä ja 360 pikseliä korkeana. Kansikuvan on oltava vähintään 400 pikseliä leveä ja 150 pikseliä korkea.

Kuva latautuu nopeimmin sRGB JPG -tiedostona, joka on 851 pikseliä leveä ja 315 pikseliä korkea sekä kooltaan alle 100 kilotavua. Tarkista aina viimeisimmät aineistosuositukset Facebookin ohjeista.

6.  Ota sivu seurantaan

Kun sivu on valmis, ota se seurantaan. Jotta pysyt ajan tasalla, mitä sivullasi tapahtuu, määrittele sivusi ilmoitusasetukset kohdasta ”Asetukset” ja sieltä ”Ilmoitukset”. Muista myös tykätä sivustasi.

7.  Peru sivun julkaisu, jos se on vielä kesken

Mikäli et halua, että sivusi näkyy vielä suurelle yleisölle, voit perua sen julkaisun siirtymällä Asetukset-osioon ja valitsemalla ”Sivun julkaiseminen on peruttu”. Sivu ei näy tällöin julkisesti yleisölle, mutta säilyy kuitenkin nähtävillä henkilöille, joilla on sivun ylläpito-oikeudet.

Kuvakaappaus, jossa näytetään, mistä kohdin voi perua Facebook-sivun julkaisun

8. Lisää ylläpitäjä(t) sivun rooleista

Klikkaa Asetukset-välilehteä ja valitse vasemman laidan valikosta ”Sivun roolit”. Täältä pääset lisäämään eri tasoisia ylläpitäjiä sivustollesi. Jos ylläpitäjäksi toivottu henkilö on kaverisi, voit kutsua hänet ylläpitäjäksi nimellä. Mikäli henkilö ei ole kaverisi, sinun tulee lähettää kutsu laittamalla kenttään henkilön sähköpostiosoite, jolla hän on kirjautunut Facebookiin. Sivuston eri roolien eroja voit tutkia Facebookin ohjeistuksesta.

9. Sivusi on nyt perustettu

Seuraavaksi sinun kannattaa vielä parannella sivusi tietoja ja miettiä sivun asetukset kuntoon. Lisätietoa asetuksista löydät Facebookin ohjeista.


05
09.2019

Strategiaprosessi sosiaaliseen mediaan

Tags:

SoMe Studio on auttanut asiakkaitaan saamaan äänensä kuuluviin verkossa nyt jo kuutisen vuotta. Yrittäjänpäivän kunniaksi haluamme auttaa kaikkia yrittäjiä näkymään paremmin tuloksin somessa. Siksi jaamme sosiaalisen median strategiaprosessiohjeen kaikille tarvitsijoille. Hyvää yrittäjänpäivää!

 

Jos tarvitset apua strategiaprosessiin, niin kutsu #somestajat paikalle täältä!

Tiedosto on luettavissa myös Marian Slide Share -tililtä: http://bit.ly/somestrategia-somestudio


13
03.2018

Neljä askelta tehokkaampaan somesisältöön

Tags:

Tuntuuko, että sosiaalisen median sisällöntuotanto ei tuota tuloksia? Tämä neljän kohdan lista auttaa sinua kohti tavoitteitasi paremmin palvelevia päivityksiä. 

Toteuta sosiaalisen median nykytilaselvitys

Nykytilan selvittämiseksi tarvitset vastauksen seuraaviin kysymyksiin.

Missä kanavissa olemme aktiivisesti?

Millaisia tuloksia kanavat tuottavat?

Lisääkö sosiaalinen media liikennettä verkkosivuille tai muualle, jossa palveluihinne voi paremmin tutustua /niitä voi tilata?

Saammeko sosiaalisen median kautta suoraan tai välillisesti liidejä?

Onko verkkosivuillamme yhteydenottolomake, yhteystiedot ja uutiskirjeentilauslomake sivuilla helposti saavutettavissa siellä, mihin somesta tulijat laskeutuvat?

Onko tehdyt sisällöt tällä hetkellä tavoitteellisia?

Tee kohderyhmämäärittely yhdessä myynnin kanssa

 Jotta voit tietää, millaisia sisältöjä sinun pitäisi tehdä, on ensin tiedettävä kenelle puhut. Etsi siksi vastaus seuraaviin kysymyksiin.

Millainen on tavoiteltu asiakaspersoona?

Entä millainen on tavoiteltu sosiaalisen median lähettiläs tai vaikuttaja, jos hän ei ole sama henkilö?

Tässä tehtävässä kannattaa olla mahdollisimman tarkka. On hyvä määritellä ikä, lokaatio, työtehtävä ja kiinnostuksen kohteet. Oleellisin ja tärkein vaihe on selvittää myynniltä se, miksi asiakas lopulta ostaa tuotteen tai palvelun. Mikä on se syy, että hän päätyy juuri meihin?

Määrittele tärkeimmät tavoitteet selkeästi

 On oleellista tietää, halutaanko ensisijaisesti rakentaa brändin tunnettuutta tai viestin peittoa, tehtyjen sisältöjen jakoja ja tykkäyksiä vai kerätä liidejä tai kenties parantaa verkkokaupan konversiota?

Suunnittele sisällöt määriteltyjen teemojen mukaisiksi

 Kun kohderyhmä(t) ja toiminnan tavoitteet on määritelty, alkaa varsinainen sisältöjen suunnittelu. Tätä ennen tulee tietysti määritellä myös kanavat, jotka parhaiten vievät kohti valittuja tavoitteita.

SoMe Studion asiakkaille workshoppaamme yhdessä asiakkaan kanssa strategisiin tavoitteisiin ja markkinoinnin teemoihin tukeutuen kuukausittaiset teemat ja tavoitteet, sekä erilaiset viikkopäivitystyypit, jotka jokainen omalta osaltaan tukevat asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Suunnitellut päivitykset tavoitteittain ja teemoittain pitävät huolen siitä, että kaikki tärkeät osa-alueet nostetaan näkyville riittävän usein halutut kohderyhmät huomioiden.

Päivityksiä hallinnoidaan päivityskalenterin avulla, jossa on aina käsillä seuraavien viikkojen valmiiksi suunnitellut päivitykset sekä seuraavien kuukausien teemat ja sisältöideat. Jotta toiminta pysyy riittävän dynaamisena, on tietysti hyvä myös jättää kalenteriin hieman väljyyttä luoville, hetkessä syntyville, päivityksille arjen tapahtumista ja onnistumisista.


21
08.2017

Viranomaisohje sosiaaliseen mediaan avuksi kriisitilanteisiin

Tags:

Turun surmien kaltaisissa kriiseissä sosiaalinen media näyttää voimansa. Toisaalta kriiseistä saa tiedon tiedotusvälineitä nopeammin. Mutta vertaiskeskustelu sosiaalisessa mediassa myös kärjistää ja aiheuttaa ylimääräistä paniikkia kansalaisten keskuudessa.

Sosiaalisen median avulla luodaan uraa, tehdään presidenttejä ja jopa uskotellaan olemattomia asioita tosiksi miljoonille ihmisille. Sosiaalisen median valjastaminen paniikin lietsontaan kriiseissä onnistuu valitettavan helposti. Kansalaiset janoavat tietoa epävarmoina hetkinä. Ristiriitaista, hyökkäävää ja paniikkia lietsovaa viestiä on helppo jakaa. Tähän myös moni kansalainen äkkipikaistuksissaan ja peloissaan sortuu.

Paniikkimielialan tyynnyttämiseksi sosiaalisessa mediassa kriisien aikana tarvittaisiin viranomaisten luoma ohjeistus kansalaisille. Idean tähän sain tästä Jukka Huuskon mainiosta blogikirjoituksesta, joka antaa toimintaohjeita terrori-iskun sattuessa.

Myös valikoitujen ja koulutettujen kansalaisten käyttö viestinnän apuna auttaisi oikean tiedon leviämisessä ja paniikin suitsinnassa. Viisikään virkamiesten sosiaalisen median profiilia ei millään peittoa kansalaisten keskenään käymiä ”torikokouksia” verkon foorumeilla. Tällöin usein äänekkäin määrittelee valitettavasti viestinnän tavan ja tason.

Vapaaehtoisvoimin toimiva viestintä voisi  tuoda ratkaisun paniikkimielialan leviämiseen verkossa. Kansalaisista kootut valmiusjoukot voisivat toimia siten, että tietyin kriteerein valitut ja koulutetut ihmiset saisivat kutsun tulla auttamaan omilla sosiaalisen median tileillään viranomaisia tarvittaessa. Koulutetut kansalaiset voisivat  jakaa luotettavampaa tietoa omille verkostoilleen viranomaisten rinnalla, jalkautuen verkostojensa sekaan.

Kenties ihmisten keskenään keksityt teoriat eivät saisi niin suhteettomia mittasuhteita, jos useammassa sosiaalisen median kaveriporukassa olisi todennäköisemmin joku, joka pitäisi jalat maassa ja viestinnän faktoihin perustuvana.

Joukoissa on voimaa. Niiden positiiviset mahdollisuudet kannattaa tunnistaa ja valjastaa käyttöön, myös epämiellyttävissä tilanteissa. Tällä hetkellä viikonloppuna lukemani somehuutelu sai varsin erikoisia piirteitä ihmisten jakaessa paniikkiaan  ja keksittyjä totuuksiaan totena maailmalle.


16
08.2017

Sosiaalisen median suosikkini Twitterissä

Tags:

Välillä saan kyselyjä, voisinko kirjoittaa vinkkejä seurattavista tahoista/henkilöistä sosiaalisessa mediassa. Tällä kertaa esittelyssä seuraamisen arvoisia tilejä Twitterissä. Itse etsin erityisesti inspiraatiota seurattavista tahoista, joten kaikki lempitilini eivät luonnollisestikaan ole ammatillisia, vaikka tällä listalle ns. muun syyn vuoksi seurattavia tulikin laitettua vain yksi. Listaa voisi jatkaa loputtomiin joten tarjoan jutun lopuksi myös hieman pidemmän listan seurattavista sosiaalisen median ja digitalisaation kentällä toimivista ihmisistä, ilman sen suurempia perusteluja. Tässä siis rehellinen katsaus heihin, joiden twiittejä jaksan päivittäin lukea.

@hannakivela – Hanna Kivelä

 Jos haluat seurata suomalaisen naisen uraa digitalisaation ytimessä, kannattaa ehdottomasti seurata Hannaa. Monet muistavat hänet jo Suomen Googlelta, mutta kiinnostusta Hannan twiitteihin ja kertomuksiin lisää ehdottomasti se, että hän työskentelee nykyisin johtotehtävissä Googlen Alankomaiden yksikön leivissä. Odotankin innolla, josko Hanna innostuisi vaikka tubettamaan elämästään.

@fjamie013 – James Fridman

James Fridman photoshoppaa kuvasi, kun lähetät ne hänelle. Ei kuitenkaan haluamallasi tavalla, vaan oman huumorinsa linssien läpi nähtynä. Ota seurantaan, jos et jo seuraa. Et taatusti pety!

@Kuulufi – Markkinointitoimisto Kuulu

Oulussa osataan. Tämä Jonna Muurisen luotsaama sometoimisto elää niin kuin opettaa. Kuulun blogissa käsitellään somen uutuudet nopealla temmolla, mutta sen lisäksi he onnistuvat Twitterissä tiivistämään hyviä vinkkejä tiiviiksi twiiteiksi, jotka auttavat asiakasta tai ketä tahansa somesta kiinnostunutta. Twiitit ovat myös visuaalisesti usein loppuun asti mietittyjä. Organisaatiotilien huippuluokkaa, josta kannattaa ottaa mallia.

@Tervashonka – Kauri Tervashonka

Opset Oy:n Growth Hacker ja Valotikut.fi –verkkokaupan yrittäjä. Kauri kokeilee kaikkea digimarkkinointiin liittyvää ensijoukoissa ja onnistuu twiittaamaan kokemuksensa tiiviisti ja ymmärrettävästi. Häneltä saan lähes viikoittain uusia vinkkejä ja näkökulmia.

@KiraHagstrm – Kira Hagström

 Ellun kanojen someasiantuntija, valokuvaaja ja musanainen. Kira jaksaa twiitata myös elämästään ja uskaltaa kertoa rohkeasti ajatuksia politiikasta musiikkiin. Tästä naisesta voit ottaa mallia oman persoonan rohkeasta esiintuonnista. Erityisesti Kiran huumori ja ajoittainen sarkasmi uppoaa minuun.

@ElinaKoivumaki – Elina Koivumäki

Lakiasioita somesta ja tietoa henkilöbrändäyksestä. Elina ilahduttaa digialan toimijoita lakiaiheisella tiedollaan ja aiheeseen liittyvillä tapahtumilla. Kun seuraat häntä, pysyt tietoisena siitä miten somessa lain näkökulmasta saa ja pitää toimia. Elina myös jaksaa neuvoa avuntarvitsijoita auliisti.

Jos haluat seurata digimaailmaa, erityisesti someihmisiä, suosittelen vilkaisemaan myös heidän tilejään. Nämä tilit kuuluvat omiin aktiiviseurattaviini.

@hannatakala, @pauliinamakela, @villetolvanen, @brandsomefi, @j_sjoman, @LauraPaakkonen, @jolehtone, @jjanhone, @kati_sulin, @heleneauramo

Mikä on sinun listasi? Otan mielelläni vinkkisi vastaan parhaista seurattavista tileistä. Tällä kertaa suosin tarkoituksellisesti suomalaisia yhtä lukuun ottamatta.