Sissimarkkinoinnilla kesätyönhakuun

Sain viime viikolla kiittävää palautetta SlideSharessa jaossa olevasta sissimarkkinoinnin koulutuskokonaisuudestani ja tästä innostuneena ajattelin virkistää aiheen uuden blogikirjoituksen myötä. Onhan nyt juuri otollinen aika harjoitella työnhaun markkinointitekniikoita ainakin useille nuorille, jotka etsivät parhaillaan kesätöitä.

Tässä muutamia vinkkejä sinulle, joka etsit töitä, mutta lukemattomista hakemuksista huolimatta et tule huomatuksi.

1. Selvitä ensin, onko ongelmasi todella erottautumiskyvyssä, vai perusasioissa

Pyydä kaveria lukemaan hakemuksesi ja antamaan rehellistä palautetta. Jos hakemuksesi eivät ole ensinkään perusasioiltaan kunnossa, ei erottautuminen sinua pelasta.

2. Segmentoi kohderyhmäsi ja mieti kanavastrategiasi kohderyhmälähtöisesti

Haluatko raksalle, investointipankkiin vai sosiaalisen median toimistoon? Mieti kanavastrategiasi kohderyhmän mukaan, kuten markkinoinnissa muutenkin. Raksalle voit päästä helpommin, kun otat erottautumiskeinoksesi rohkeuden ja hakemusten lähettämisen lisäksi menet ihan fyysisesti paikanpäälle tapaamaan työmaamestaria. Jos sen sijaan toiveesi on saada vähän huomiota jopa lehdistössä saakka, kannattaa panostaa kunnolla erikoisuuteen. Tällöin sosiaalinen mediassa toimiminen ja/tai mahdollisimman suositulla julkisella paikalla isoon ääneen toteutettu performanssi (joka mielellään keskittyy kuitenkin olennaisilta osiltaan työnhakuteemaan) ovat yleensä suositeltavampia valintoja.

3. Mieti kolme kovinta vahvuuttasi työnhakijana ja korosta niitä

Jos et tiedä, mitkä ovat omat erottautumistekijäsi, kysy läheisiltäsi, opettajaltasi tai aiemmilta työkavereilta. Jokaisessa meissä on tekijöitä, joita vain juuri me voimme tuoda mukanamme työyhteisöön. Itse olen nopea, innovatiivinen ja tulosorientoitunut. En sen sijaan ole esimerkiksi pikkutarkka tai rutinoituneiden töiden jatkuvaan tekemiseen soveltuva luonteenlaadultani (enkä näin ollen sopisi kirjanpitäjäksi). Sinä olet erilainen kaikista muista hakijoista. Mitä sellaista voisit tuoda tehtävään tai työyhteisöön, jossa kovin moni ei voi sinua päihittää? Älä koita pelata maailman kaikilla vahvuuksilla sillä se on epäuskottavaa. Pelaa omilla korteillasi ja myy itsesi niillä sisään.

4. Tee kampanjasuunnitelma ja julkaisukalenteri

Nyt kun tiedät omat vahvuutesi ja kanavat, joissa voit tavoitekohderyhmäsi edustajan kohdata, on aika lähteä käytännön suunnitteluun. Mieti käytännön toimenpiteet, joilla lähdet työnhaun kampanjaasi toteuttamaan. Jos haluat markkinoida itseäsi hauskana henkilönä, joka tuo työyhteisöön mukavaa fiilistä, voit miettiä hieman huumorilla höystetyn videoblogin julkaisemista. Jos sen sijaan markkinoit itseäsi kovana tekemään töitä, pitää sinun noudattaa kurinalaista työmoraalia myös itsesi markkinoinnissa. Mieti draaman kaari kampanjallesi. Jos aiot julkaista kolme blogikirjoitusta, mieti jo etukäteen niissä käsiteltävät teemat, julkaisuaikataulu ja mikä on sisältöjesi tarkoitus. Älä keskustele vain siitä, että haet töitä. Kerro sisällöissäsi mitä osaat ja mikä sinua työelämässä kiinnostaa.

5. Toteuta myös spontaaneja asioita ja osallistu keskusteluun

Kun altistut monipuolisesti ihmisille ja asioille niin somessa kuin muuallakin, näet enemmän ihmisiä ja mitä enemmän henkilöitä tapaat, sen todennäköisemmin tapaat myös tulevan työnantajasi. Myynti on matematiikka, niin myös työnhaku. Mitä useampia kohtaamisia saat luotua, sitä todennäköisempää työnsaantisi on. Ole siis aktiivinen ja keskustele ja altistu keskusteluille myös somessa monipuolisesti. Vaikka huomion kerääminen on tärkeää, niin uskontoa ja politiikkaa käsitteleviä aiheita ja tulenarkoja kysymyksiä kannattaa työtä hakiessa lähestyä kuitenkin korrekteilla viesteillä. Kännissä avautuminen kesken työnhakumarkkinoinnin kampanjaa voi toki osoittautua hyväksikin sissimarkkinoinnin vedoksi, mutta riskejä hommassa on minun mielestäni kohtuuttoman paljon.

6. Helpota matkaasi käytännön toimenpiteillä

Tietyt asiat helpottavat huomattavasti matkaasi. Eli muista myös seuraavat toimenpiteet
– Teetä kampanjasisältöjäsi tukevalla ilmeellä varustetut käyntikortit. Voit käydä jakamassa niitä esimerkiksi alasi ammattimessuilla työnantajille printatun CV:n sijaan. Persoonalliset käyntikortit jäävät varmemmin talteen ja mieleen.
– Muista lisätä käyntikortteihin ja sähköpostin allekirjoitukseen LinkedIn –tilisi julkisen profiilin lyhytlinkki. Jos sinulla ei vielä ole LinkedIn –tiliä, tee se nyt
– Rakenna tarpeen mukaan sopivat kampanjasivustot nettiin. LinkedInin lisäksi tämä voi tarkoittaa Facebook –sivua, Twitter –tiliä, verkkosivustoa blogilla varustettuna tai vaikka Snapchat -tiliä. Kohderyhmäsi määrittelee sopivat kanavat. Valitse kuitenkin vain niin monta, joita jaksat päivittää aktiivisesti ja jotka voivat tuottaa sinulle myös tuloksia. Snäppi toimii usein nuorten keskuudessa, mutta toimitusjohtajan löydät todennäköisemmin Twitteristä. Poikkeuksia suuntaan jos toiseenkin löytyy, joten selvitä kohderyhmäsi sosiaalisen median käyttötottumukset etukäteen.
– Jos toimit somessa, valitse itsellesi kampanjahäsä usein työnhakijat valitsevat hahstagikseen esimerkiksi #miralletöitä –tyyppisen kampanjatunnisteen.
– Ole rohkea ja aktiivinen. Työnantajat arvostavat erityisesti rohkeutta ottaa yhteyttä. Se kertoo työnhakijan kyvystä myös ottaa asioihin aktiivinen ote työpaikallakin.

Tsemppiä työnhakuun! Jos haluat lisää vinkkejä tai apua. Jätä yhteystietosi alla olevan lomakkeen kautta. Tulen arpomaan osallistujien kesken ilmaisen työnhakumarkkinoinnin sparrauksen yhdelle henkilölle. Ihan vain siitä syystä, että muistan itsekin miten hankalalta työnhaku joskus tuntui. Muille kiinnostuneille tulen tarjoamaan mahdollisuutta osallistua maksulliseen työnhaun sparrausryhmään.

Lisää sissimarkkinointivinkkejä löydät tästä esityksestä: http://www.creativeguerrillamarketing.com/guerrilla-marketing/20-amazing-guerrilla-job-resumes/

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *