Kuvituskuva, jossa piirretyt aivot ja ratakset raksuttamassa.

Projektityöntekijänä SoMe Studiolla II – Muodin verkkokaupan palautukset takaisin myyntiin uuden liikeidean avulla

Pääasiallisin työtehtäväni SoMe Studion projektityöntekijänä oli selvittää uutta liikeideaa, jossa muodin verkkokaupan palautukset saatetaan takaisin myyntiin lyhyen logistiikkaketjun kautta elämyksellisellä tavalla.

Idean taustalla oli mediassa olleet kirjoitukset muodin verkkokaupan voimakkaasta kasvusta, jonka seurauksena jopa puolet tuotteista palautettaisiin päätyen jätteeksi. Liikeideaa ryhdyin selvittämään tarkemmin yhdessä Minutor Oy:n Mika Uusi-Pietilän ja SoMe Studion Marian kanssa.

Digitaalisen tiedonhaun haasteet

Työ alkoi tietolähteiden etsinnällä ja materiaalia lukemalla, mikä osoitti jälleen digitaaliseen tiedonhakuun liittyvän haasteen. Kun aihealue on ennalta tuntematon, käytössä on aluksi vain muutamia hakusanoja. Näiden avulla avautuu kirjoituksia, joista löytää uusia sanoja ja tietolähteitä.

Mitä enemmän tutkii ja opiskelee, sitä vähemmän huomaa tietävänsä. Samalla huomaa hakukoneiden oppivan millaisia tuloksia halutaan. Hakujen laatu ja kohdentaminen paranevat mitä enemmän samasta aiheesta hakee. Digitaalisessakin maailmassa kuplautuu helposti omiin piireihinsä, ellei tietoisesti avarra toimintapiiriään.

Asiantuntijoiden näkemykset ja empiiriset havainnot olivat erityisen mukavia

Selvitystyössäni tutustuin logistiikkayrityksiin, suomalaisiin muoti- ja vaatetusyrityksiin sekä selvitin tuotteiden arvoketjun rakennetta, vaatetusalan toimintamoodeja jne.

Erityisen mukavia olivat asiantuntijoiden näkemyksien kuuntelu ja empiiriset havainnot. Mieleeni jäi etenkin tee- ja kakkuhetki Töölöntorin reunalla Relove-kirpparilla. Visiitti avasi silmäni monella eri tavalla ja suoranaisesti hämmästyin. Miten niinkin kliseisen toiminnon, kuten vaatteiden kirpputorin, voi organisoida uudella tavalla ja etenkin millaisen asiakaskunnan se voi saavuttaa.

Palautetut tuotteet eivät päädykään jätteeksi

Monet hankkeen lähtöoletukset muuttuivat projektin aikana yllättävästi. Uutinen ei ole, että muodin verkkokaupassa iso osa tuotteista palautetaan; yhdellä suurimmista Zalandolla noin puolet ja eräällä suomalaisella tuotemerkillä noin kolmannes. Yllätys oli se, mitä näille tuotteille tapahtuu. Mediasta saa helposti käsityksen, että palautetut tuotteet hävitetään. Projektin selvitystyön edetessä alkoi valjeta, että suurin osa palautetuista tuotteista päätyy takaisin myyntiin ja vain murto-osa jätteeksi.

Vaatteiden verkko-ostos voidaan nähdä kotisovituksena, jonka aikana tuotteen omistus vaihtuu. Verkkokaupasta ostettu tuote on siis usein sovitettu, mutta toisaalta perinteisessäkin kaupassa tuote on todennäköisesti käynyt aiemman asiakkaan kanssa sovituskopissa tai muuten hypistelty.

Myös verkkokaupassa ostopaikka ratkaisee

Toinen yllätys liittyi tuotteen arvon muodostukseen. Muodin vähittäiskaupassa tuotteen arvo suurin piirtein kaksinkertaistuu jokaisessa portaassa, kun jokainen taho lisää oman osuutensa tuotteen hintaan. Tämä tarkoittaa että suurimman osuuden hinnasta ottaa ketjun viimeinen eli vähittäiskauppias ja toiseksi suurimman valtio arvonlisäverona.

Tässä onkin yksi verkkokaupan salaisuuksista. Ohittamalla vähittäiskauppiaan tuotemerkin omistaja pystyy kasvattamaan omaa osuuttaan ja samalla tuotteen hinta kuluttajalle putoaa. Kateosuuden nousu on niin merkittävä, että se mahdollista tuotteen myynnin, palautuksen ja myyntikunnostuksen useamman kerran. Verkkokauppa ja palautukset eivät siten lisää tekstiilin ja vaatteiden jätteen määrää, näin ainakin vastuullisten suomalaisten muodin toimijoiden kohdalla.

Lopputulos – Verkkokaupan palautukset eivät olekaan akuutti ongelma

Ympäristön kannalta edellä mainittu on tietysti positiivinen asia, mutta hankkeemme kannalta pettymys. Vaateyrityksille verkkokaupan palautukset eivät ole akuutti ongelma, joka tarvitsisi ideoimaamme ratkaisua. Alussa ajatuksissamme oli kokeilla ideaa pilot-projektilla, mutta tarpeen ja tuotteiden puuttuessa projektimme päättyy, koska jatkorahoitusta tuskin olisi saatavilla.

Projektin suurin anti taisi olla uuden toimialan perusymmärryksen hankkiminen ja kontaktit sekä lukuisat inspiroivassa työyhteisössä putkahtaneet oivallukset ja ideat. Niistä saattaa syntyä jotain siementä uusille liikeiduille. Kokemusta rikkaampana eteenpäin.

-Pekka

Olen monitaitoinen ja monialainen idearikas asiantuntija, joka haluaa tutkia ja pohtia asioita. SoMe Studion projektin päättyessä olen vapaana uusiin kiinnostaviin haasteisiin. Tutustu minuun lisää LinkedInissä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *