Neljä askelta tehokkaampaan somesisältöön

  • 0

Neljä askelta tehokkaampaan somesisältöön

Tags : 

Tuntuuko, että sosiaalisen median sisällöntuotanto ei tuota tuloksia? Tämä neljän kohdan lista auttaa sinua kohti tavoitteitasi paremmin palvelevia päivityksiä. 

Toteuta sosiaalisen median nykytilaselvitys

Nykytilan selvittämiseksi tarvitset vastauksen seuraaviin kysymyksiin.

Missä kanavissa olemme aktiivisesti?

Millaisia tuloksia kanavat tuottavat?

Lisääkö sosiaalinen media liikennettä verkkosivuille tai muualle, jossa palveluihinne voi paremmin tutustua /niitä voi tilata?

Saammeko sosiaalisen median kautta suoraan tai välillisesti liidejä?

Onko verkkosivuillamme yhteydenottolomake, yhteystiedot ja uutiskirjeentilauslomake sivuilla helposti saavutettavissa siellä, mihin somesta tulijat laskeutuvat?

Onko tehdyt sisällöt tällä hetkellä tavoitteellisia?

Tee kohderyhmämäärittely yhdessä myynnin kanssa

 Jotta voit tietää, millaisia sisältöjä sinun pitäisi tehdä, on ensin tiedettävä kenelle puhut. Etsi siksi vastaus seuraaviin kysymyksiin.

Millainen on tavoiteltu asiakaspersoona?

Entä millainen on tavoiteltu sosiaalisen median lähettiläs tai vaikuttaja, jos hän ei ole sama henkilö?

Tässä tehtävässä kannattaa olla mahdollisimman tarkka. On hyvä määritellä ikä, lokaatio, työtehtävä ja kiinnostuksen kohteet. Oleellisin ja tärkein vaihe on selvittää myynniltä se, miksi asiakas lopulta ostaa tuotteen tai palvelun. Mikä on se syy, että hän päätyy juuri meihin?

Määrittele tärkeimmät tavoitteet selkeästi

 On oleellista tietää, halutaanko ensisijaisesti rakentaa brändin tunnettuutta tai viestin peittoa, tehtyjen sisältöjen jakoja ja tykkäyksiä vai kerätä liidejä tai kenties parantaa verkkokaupan konversiota?

Suunnittele sisällöt määriteltyjen teemojen mukaisiksi

 Kun kohderyhmä(t) ja toiminnan tavoitteet on määritelty, alkaa varsinainen sisältöjen suunnittelu. Tätä ennen tulee tietysti määritellä myös kanavat, jotka parhaiten vievät kohti valittuja tavoitteita.

SoMe Studion asiakkaille workshoppaamme yhdessä asiakkaan kanssa strategisiin tavoitteisiin ja markkinoinnin teemoihin tukeutuen kuukausittaiset teemat ja tavoitteet, sekä erilaiset viikkopäivitystyypit, jotka jokainen omalta osaltaan tukevat asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Suunnitellut päivitykset tavoitteittain ja teemoittain pitävät huolen siitä, että kaikki tärkeät osa-alueet nostetaan näkyville riittävän usein halutut kohderyhmät huomioiden.

Päivityksiä hallinnoidaan päivityskalenterin avulla, jossa on aina käsillä seuraavien viikkojen valmiiksi suunnitellut päivitykset sekä seuraavien kuukausien teemat ja sisältöideat. Jotta toiminta pysyy riittävän dynaamisena, on tietysti hyvä myös jättää kalenteriin hieman väljyyttä luoville, hetkessä syntyville, päivityksille arjen tapahtumista ja onnistumisista.


  • 0

Viranomaisohje sosiaaliseen mediaan avuksi kriisitilanteisiin

Tags : 

Turun surmien kaltaisissa kriiseissä sosiaalinen media näyttää voimansa. Toisaalta kriiseistä saa tiedon tiedotusvälineitä nopeammin. Mutta vertaiskeskustelu sosiaalisessa mediassa myös kärjistää ja aiheuttaa ylimääräistä paniikkia kansalaisten keskuudessa.

Sosiaalisen median avulla luodaan uraa, tehdään presidenttejä ja jopa uskotellaan olemattomia asioita tosiksi miljoonille ihmisille. Sosiaalisen median valjastaminen paniikin lietsontaan kriiseissä onnistuu valitettavan helposti. Kansalaiset janoavat tietoa epävarmoina hetkinä. Ristiriitaista, hyökkäävää ja paniikkia lietsovaa viestiä on helppo jakaa. Tähän myös moni kansalainen äkkipikaistuksissaan ja peloissaan sortuu.

Paniikkimielialan tyynnyttämiseksi sosiaalisessa mediassa kriisien aikana tarvittaisiin viranomaisten luoma ohjeistus kansalaisille. Idean tähän sain tästä Jukka Huuskon mainiosta blogikirjoituksesta, joka antaa toimintaohjeita terrori-iskun sattuessa.

Myös valikoitujen ja koulutettujen kansalaisten käyttö viestinnän apuna auttaisi oikean tiedon leviämisessä ja paniikin suitsinnassa. Viisikään virkamiesten sosiaalisen median profiilia ei millään peittoa kansalaisten keskenään käymiä ”torikokouksia” verkon foorumeilla. Tällöin usein äänekkäin määrittelee valitettavasti viestinnän tavan ja tason.

Vapaaehtoisvoimin toimiva viestintä voisi  tuoda ratkaisun paniikkimielialan leviämiseen verkossa. Kansalaisista kootut valmiusjoukot voisivat toimia siten, että tietyin kriteerein valitut ja koulutetut ihmiset saisivat kutsun tulla auttamaan omilla sosiaalisen median tileillään viranomaisia tarvittaessa. Koulutetut kansalaiset voisivat  jakaa luotettavampaa tietoa omille verkostoilleen viranomaisten rinnalla, jalkautuen verkostojensa sekaan.

Kenties ihmisten keskenään keksityt teoriat eivät saisi niin suhteettomia mittasuhteita, jos useammassa sosiaalisen median kaveriporukassa olisi todennäköisemmin joku, joka pitäisi jalat maassa ja viestinnän faktoihin perustuvana.

Joukoissa on voimaa. Niiden positiiviset mahdollisuudet kannattaa tunnistaa ja valjastaa käyttöön, myös epämiellyttävissä tilanteissa. Tällä hetkellä viikonloppuna lukemani somehuutelu sai varsin erikoisia piirteitä ihmisten jakaessa paniikkiaan  ja keksittyjä totuuksiaan totena maailmalle.


  • 0

Sosiaalisen median suosikkini Twitterissä

Tags : 

Välillä saan kyselyjä, voisinko kirjoittaa vinkkejä seurattavista tahoista/henkilöistä sosiaalisessa mediassa. Tällä kertaa esittelyssä seuraamisen arvoisia tilejä Twitterissä. Itse etsin erityisesti inspiraatiota seurattavista tahoista, joten kaikki lempitilini eivät luonnollisestikaan ole ammatillisia, vaikka tällä listalle ns. muun syyn vuoksi seurattavia tulikin laitettua vain yksi. Listaa voisi jatkaa loputtomiin joten tarjoan jutun lopuksi myös hieman pidemmän listan seurattavista sosiaalisen median ja digitalisaation kentällä toimivista ihmisistä, ilman sen suurempia perusteluja. Tässä siis rehellinen katsaus heihin, joiden twiittejä jaksan päivittäin lukea.

@hannakivela – Hanna Kivelä

 Jos haluat seurata suomalaisen naisen uraa digitalisaation ytimessä, kannattaa ehdottomasti seurata Hannaa. Monet muistavat hänet jo Suomen Googlelta, mutta kiinnostusta Hannan twiitteihin ja kertomuksiin lisää ehdottomasti se, että hän työskentelee nykyisin johtotehtävissä Googlen Alankomaiden yksikön leivissä. Odotankin innolla, josko Hanna innostuisi vaikka tubettamaan elämästään.

@fjamie013 – James Fridman

James Fridman photoshoppaa kuvasi, kun lähetät ne hänelle. Ei kuitenkaan haluamallasi tavalla, vaan oman huumorinsa linssien läpi nähtynä. Ota seurantaan, jos et jo seuraa. Et taatusti pety!

@Kuulufi – Markkinointitoimisto Kuulu

Oulussa osataan. Tämä Jonna Muurisen luotsaama sometoimisto elää niin kuin opettaa. Kuulun blogissa käsitellään somen uutuudet nopealla temmolla, mutta sen lisäksi he onnistuvat Twitterissä tiivistämään hyviä vinkkejä tiiviiksi twiiteiksi, jotka auttavat asiakasta tai ketä tahansa somesta kiinnostunutta. Twiitit ovat myös visuaalisesti usein loppuun asti mietittyjä. Organisaatiotilien huippuluokkaa, josta kannattaa ottaa mallia.

@Tervashonka – Kauri Tervashonka

Opset Oy:n Growth Hacker ja Valotikut.fi –verkkokaupan yrittäjä. Kauri kokeilee kaikkea digimarkkinointiin liittyvää ensijoukoissa ja onnistuu twiittaamaan kokemuksensa tiiviisti ja ymmärrettävästi. Häneltä saan lähes viikoittain uusia vinkkejä ja näkökulmia.

@KiraHagstrm – Kira Hagström

 Ellun kanojen someasiantuntija, valokuvaaja ja musanainen. Kira jaksaa twiitata myös elämästään ja uskaltaa kertoa rohkeasti ajatuksia politiikasta musiikkiin. Tästä naisesta voit ottaa mallia oman persoonan rohkeasta esiintuonnista. Erityisesti Kiran huumori ja ajoittainen sarkasmi uppoaa minuun.

@ElinaKoivumaki – Elina Koivumäki

Lakiasioita somesta ja tietoa henkilöbrändäyksestä. Elina ilahduttaa digialan toimijoita lakiaiheisella tiedollaan ja aiheeseen liittyvillä tapahtumilla. Kun seuraat häntä, pysyt tietoisena siitä miten somessa lain näkökulmasta saa ja pitää toimia. Elina myös jaksaa neuvoa avuntarvitsijoita auliisti.

Jos haluat seurata digimaailmaa, erityisesti someihmisiä, suosittelen vilkaisemaan myös heidän tilejään. Nämä tilit kuuluvat omiin aktiiviseurattaviini.

@hannatakala, @pauliinamakela, @villetolvanen, @brandsomefi, @j_sjoman, @LauraPaakkonen, @jolehtone, @jjanhone, @kati_sulin, @heleneauramo

Mikä on sinun listasi? Otan mielelläni vinkkisi vastaan parhaista seurattavista tileistä. Tällä kertaa suosin tarkoituksellisesti suomalaisia yhtä lukuun ottamatta.


  • 0
Facebook testaa videoiden suoratoistopalvelua

Facebook testaa uusia kohdentamisen tapoja ja tähtää ”TV” –markkinoille

Tags : 

Facebook testaa parhaillaan uutta vaihtoehtoa Custom Audiences –kohdennukseensa. Uusi ominaisuus antaa mainostajille mahdollisuuden kohdentaa mainontaa yrityksen kaupassa juuri vierailluille yleisöille. Ominaisuus on käytössä jo joillain mainostajilla. Jatkossa, ominaisuuden toteutuessa laajemmin, Facebook antaisi mainostajille mahdollisuuden luoda listan ihmisistä, jotka ovat aiemmin vierailleet yrityksen fyysisissä kauppapaikoissa.Uusi ominaisuus tietysti auttaa kohdentamaan mainontaa henkilöille, jotka ovat selvästi olleet kiinnostuneita yrityksestä ainakin sen verran, että ovat vierailleet sen kaupoissa.

Facebook julkaisi myös viime viikolla uutisen, jonka mukaan se tähtää jatkossa ohjelmien suoratoistopalvelujen markkinoille. Facebook aikoo julkaista alustallaan yhdessä mediakumppaniensa kanssa toteutettuja originaalisarjoja, luonnollisesti yksinoikeudella Facebookille toteutettuina. Ominaisuus on tullut testiin joillekin käyttäjille viime torstaina ja sen tulee ensimmäiseksi näkyville mobiilikäyttöliittymään uutena osiona nimeltä ”Watch”.

Lähteet:

 

Social Media Today

http://www.socialmediatoday.com/social-business/facebooks-testing-new-way-target-ads-people-whove-visited-your-store

 

 

Mashable

http://mashable.com/2017/08/09/facebook-original-shows-watch-video-tab/#X9PuTftqbMqR

 

 


  • 0
ohjeita yritysten twitterin käyttöön somestudion blogissa

Hyödynnä sosiaalinen media liikenteen lähteenä

Tags : 

Chartbeatin mittauksien mukaan jopa 26% liikenteestä heidän asiakkaidensa verkkosivuille tulee jo sosiaalisen median kanavien kautta. Näin heillä sosiaalisen median kanavat näyttäytyvät toiseksi tärkeimmäksi liikenteen lähteeksi heti suoran liikenteen jälkeen.

Oletko sinä tutkinut omia kanaviasi, pitääkö tämä omalla kohdallasi paikkaansa? Monet pitävät hakukoneoptimointia ja Google Adwords-mainontaa ehdottomasti tärkeimpinä tapoina hankkia lisää kävijöitä verkkosivuille, joten tilasto voi yllättää. Entistä useammin kuitenkin asiakas törmää sinuun tai edustamaasi yritykseen juuri sosiaalisen median kanavien kautta. Siksi on tärkeää olla aktiivinen ja muistaa kannustaa myös yrityksen työntekijöitä aktiivisuuteen sosiaalisessa mediassa.

Sosiaalinen media sopii erityisesti uusien kävijöiden hankkimiseen

Vaikka sosiaalisen median vierailijat eivät aina tiedä, kenen linkkiä ovat klikanneet päätyessään sivuillesi, ovat he kuitenkin valmiimpia oikeasti lukemaan sisällön, johon laskeutuvat. Sosiaalisen median kanavat ovat muita kanavia parempia houkuttelemaan sivuillesi täysin uusia kävijöitä. Toisaalta he myös ovat epätodennäköisimpiä palaajia, eli suuri osa heistä jää vain kertakävijöiksi.

Jos onnistut sisällöntuotannossa, saat myös jälleen uusia yleisöjä aiempien lukijoiden suositellessa sisältöjä omille sosiaalisen median kontakteilleen. Toisaalta vain harva somen kautta tulleista palaa takaisin, joten kävijä on syytä hurmata nopeasti. Erityisesti Twitter näyttäisi olevan tästä näkökulmasta poikkeuksellisen huono kanava, jos Chartbeatin tilastoja on uskominen, sillä Twitterlinkin kautta tulleista harva palaa takaisin uudelleen.

Muista aikatauluttaa päivityksesi – mieluiten iltapäivään

Sosiaalisen median päivitysten suhteen aikatauluttaminen on erittäin tärkeää. Jos jaat  jotain bisnesaiheista, yllättävän hyvä aika toiminnalle on ti-to klo 7-9 välissä, kun sisällöistäsi kiinnostuneet henkilöt ovat työmatkalla ja selaavat uutisia sekä Twitter- ja Facebookfeediä kännykästään. Yleisesti kuitenkin ihmisten sosiaalisuus painottuu iltapäivään ja iltaan. Tällöin heillä on kenties keskimäärin enemmän aikaa ja intoa syventyä oikeasti lukemaan tai katsomaan jakamaasi sisältö. Mutta vaikka ihmiset virkistyvät illalla, on yritysten tapana jakaa sisältönsä korostuvasti aamupäivisin.

Miten sinä toimit omien päivitystesi suhteen? Onko tapanasi seurata tilastoja ja toimia niiden mukaan? Jos, niin millaiset kellonajat ja päivitykset tuntuvat tällä hetkellä toimivan omiin kohderyhmiisi?

 

Lähde: blog.chartbeat.com

 


Tilaa Somestajan uutiskirje
Saat sähköpostiisi kuukauden tärkeimmät someuutiset.
Tilaamalla uutiskirjeemme annat SoMe Studiolle luvan yhteydenottoon.

Blogiarkisto

Laadi SoMe Action Plan
Laadi SoMe Action Plan - Pohja sosiaalisen median toimintasuunnitelman laatimiseen.
Laatimalla SoMe Action Planin annat SoMe Studiolle luvan olla sinuun yhteydessä.