Mittaa ja tehosta some-markkinointiasi oikein

  • 0
Sosiaalisen median mittarit ja suunnittelu tuovat tuloksia oikein tehtyinä.

Mittaa ja tehosta some-markkinointiasi oikein

Tags : 

Panostus sosiaaliseen mediaan kannattaa. Vai kannattaako? Kerätyt seuraajat ja tykkäykset eivät riitä, jos viivan alla jäädään miinukselle.

Some-kanavista saatavan sekalaisen tiedon koostaminen järkeviksi johtopäätöksiksi saattaa tuntua haastavalta. Oikein osaamisin se on kuitenkin täysin mahdollista! Tässä käyttöösi yksinkertaisia periaatteita, joiden avulla parannat some-panostustesi kannattavuutta nopeasti.

Valitse yrityksen strategiaa tukevat KPI:t

Kun some-markkinointia aloiteltiin, mukanaolo riitti. Kerättiin tykkäyksiä, klikkejä ja faneja. Valitettavan moni yritys tuntuu jääneen jumiin tälle tasolle. Loukusta irtautumisessa tärkeintä on linjata some-toimenpiteiden KPI:t yrityksen KPI:den kanssa. Tämän jälkeen some-tavoitteet ja -panostukset on helppo valita ja tiimisi voi keskittyä olennaiseen. Ja mikä loistavinta, saavutat selviä tuloksia jo muutamassa kuukaudessa.

Esimerkkejä yrityksen tavoitteiden ja some-markkinoinnin yhdenmukaistamisesta.

Yrityksen KPI —> Some KPI

uusasiakashankinta —>  keskustelujen ja tiedustelujen kerääminen

asiakaskunnan säilyttäminen —>  tykkäysten ja seuraajien lisääminen

asiakastyytyväisyys ja asiakaskokemus —> asiakaspalvelupyyntöjen kasvattaminen

brändin tunnettuus ja siihen sitoutuminen —>  tavoittavuuden laajentaminen

laajentuminen —>  demografian ja sijainnin terävöittäminen

Arvioi yrityksesi some-valmiuden kypsyys

Toimivien some-tavoitteiden valinnassa on olennaista huomioida myös yrityksen some-valmiuden taso. Parhaita tuloksia saavutat, kun keskität some-toimenpiteesi nykytason mukaisiksi ja nouset tasolta toiselle päättäväisesti. Kuuta on turha tavoitella taivaalta, jos rahkeet eivät siihen riitä.

Jos yrityksessäsi ollaan some-aloittelijoita, keskity perustoimintojen viilaamiseen, analytiikan opetteluun ja digitaalisen asiakaskommunikoinnin aktivointiin. Seuraavalla some-taitajien tasolla panosta ansaintalogiikan rakentamiseen ja ROI-mittareiden tarkentamiseen sekä aloittele yhteistyötä muun organisaation kanssa.

Experttitasolla ota käyttöön useita rinnakkaisia kanavia ja investoi integroituihin sosiaalisen markkinoinnin työkaluihin sekä sulauta ROI-mittareihin tietoa muualta organisaatiosta (kuten esimerkiksi myyntitilastot tai asiakaspalvelumäärät). Kun yrityksesi lopulta ottaa askeleen edelläkävijyyden tasolle, ratkaisevaa on saada yrityksen eri organisaatiot (kuten IT, myynti, markkinointi, talous ja johto) mukaan yhteistyöhön. Suurten saavuttamiseen ja tulosten tekemiseen tarvitaan kaikkia!

Päivitä nyt some-suunnitelmasi uuteen uskoon kesä- ja syyskautta varten. Aloittamalla markkinointisi hyvissä ajoin, saat myyntisi käyntiin vauhdilla.

Tarvitsetko apua? Kysy lisää ja aloitetaan heti yrityksesi tuloksekas some-markkinointi!

 

 


  • 0

Henkilöbrändäys – hyödyllistä vai huuhaata?

Tags : 

Vuoden 2017 alkuvuoden hypesanan tittelin sosiaalisen median keskusteluissa voittaa kirkkaasti henkilöbrändäys. Oman osaamisen markkinoinnin taitojen osaaminen on noussut sosiaalisen median aikakautena pinnalle myös meillä Suomessa.

Kaikki eivät tähän kehitykseen ole tyytyväisiä. Henkilöbrändäys terminä nostaa tunteet pintaan puolesta ja vastaan. Löytyy niitä, jotka hurahtavat täysin henkilöbrändäykseen. He ovat niitä, jotka eivät enää muista itsestään kertoessaan kaivaa esiin oikeita vahvuuksiaan viesteihinsä, vaan puhuvat pelkästä henkilöbrändäyksestä. Toisaalta löytyy myös niitä, jotka luokittelevat omaa osaamistaan ansiokkaasti markkinoivat työntekijöinä tehottomiksi tyypeiksi. Ajatellaan, että loistavat itsensä markkinoijat ovat niitä tyyppejä, jotka eivät osaa tai halua tehdä ns. ”oikeita töitä”.

Tunnen monia ansiokkaita ”itsensä brändääjiä” jotka tekevät aivan jotain muuta kuin myyntiä tai markkinointia työpaikallaan. Työelämässä on varsin runsaasti heitä, jotka ovat nimenomaan kovan luokan tekijöitä, mutta jostain kumman syystä heillä riittää aikaa myös muotoilla osaamisensa verbaalisesti ymmärrettävään muotoon ja haluttavaksi. Monet heistä tietääkseni ovat myös kirjailijoita. Se, että on kova tekijä ei mitenkään poista mahdollisuutta, että osaa lisäksi kaupallistaa oman osaamisensa ja kertoa siitä.

Kaikille tämä ei tietenkään ole mahdollista. Jos työnantaja vetää työpäivät niin tiukoiksi, ettei pakollisten palaverien välissä ehdi välttämättä edes käydä vessassa (ja ne varsinaiset työtkin on tehtävä öisin), ei siinä enää juuri läpyskää iloisesti somessa heitellä. Ja vaikka mahdollisuuksia olisikin, ajanhallinnan pariin saa kyllä itsemarkkinoinnin kentällä palata jatkuvasti. Toisaalta tähänkin asiaan saa apua, kaikkea ei tarvitse tehdä itse tai yksin.

Toiset myös kokevat oman itsen markkinoinnin turhaksi, vaikka se nimenomaan urakehityksen kannalta kannattaisikin. Hyvä verkosto somessa ja/tai reaalimaailmassa avittaa urakehitystä ja bisneksen kasvua huimasti. Fakta kun on, että mitä enemmän olet esillä, sitä enemmän tunnet ihmisiä, jotka sinulle voivat työpaikkaa tai uutta projektia tarjota.

Olen kehityssuuntaan, jossa oman osaamisen markkinoinnin merkitys korostuu, erittäin tyytyväinen. Suomalaisten yritysten osaamisvaje ja este ”uuden Nokian synnylle” ei suinkaan ole teknologisten keksintöjen tai osaamisen puute, vaan kyky kaupallistaa asioita. Tämän asian harjoittelun jokainen voi aloittaa helposti omasta itsestään.

Oman osaamisen kaupallistaminen on hyvä matka itsetutkiskelun maailmaan. Mitkä ovat kolme kovinta vahvuuttasi, joiden hyödyntämisestä joku olisi valmis maksamaan? Millä sanoin kertoisit näistä asioista, jos rekrytoija soittaisi ja pyytäisi sinua myymään itsesi unelmiesi työpaikkaan ja aikaa olisi minuutti? Näitä kysymyksiä muun muassa pohdimme henkilöbrändäysvalmennuksissa asiakkaiden kanssa.

Minulle niin yrittäjänä kuin työntekijänäkin kaikki parhaat mahdollisuudet ovat tulleet eteen jotenkin seuraavalla tavalla. Olen törmännyt tuttuun tai tutun tuttuun ja saanut alustavan tarjouksen jostain kiinnostavasta, jonka jälkeen minun on pitänyt lyhyessä ajassa kertoa, sovellunko oikeasti kaavailtuun projektiin. Näissä hetkissä, kun asiakas tai työnantaja on vain pientä myyntipuhetta vailla, kannattaa jo valmiiksi tietää, millainen tuote ostettavaksi sinä työntekijänä olet. Eihän osaamisen markkinoinnissa tätä kummallisemmasta asiasta ole kyse.


  • 0

Kolme suosikkiani liidinkeruuseen BtoB-pienyrittäjille ja asiantuntijoille

Tags : 

Osaamisen markkinointi ja liidinkeruu ovat aiheita, joista pienyrittäjät haluavat Some Studion koulutuksissa kuulla. Kun rahaa ja optimointiaikaa on niukasti, kannattaa pienyrityksen markkinoinnissa panostaa hoksottimiin. Tarjolla on toki mahtavia automaatiotyökaluja, mutta ne ovat kalliita omaa asiantuntemustaan myyvälle tai tuoreelle yrittäjälle.

Esittelen seuraavaksi kolme suosikkiani pienyrityksen liidinkeruuseen sopivista palveluista. Palveluiden tarjoamaa dataa yhdistelemällä yrittäjä saa arvokasta tietoa potentiaalisista asiakkaista. Kannattaa siis lukea loppuun asti.

LinkedIn Premium

Maksullisen LinkedIn-tilin paras ominaisuus on mielestäni aina ollut se, että saan tietooni kaikki profiiliani katsoneet henkilöt. Jos sama ihminen vierailee useasti profiilissani, hän on selvästi kiinnostunut. Jos joku vierailee profiilissani lähes kymmenen kertaa muutaman viikon sisällä ja sopii asiakasprofiiliini, hän on todennäköisesti kiinnostunut palvelustani.

Silloin kannattaa harkita kohdennettua mainontaa tai sähköpostiviestintää tai ottaa reippaasti yhteyttä ja kertoa palveluistaan. En kuitenkaan suosittele avaamaan keskustelua sanomalla suoraan, että olet seurannut käyttäjän toimintaa verkossa.

LinkedIn tarjoaa silloin tällöin premium-tiliä maksutta koekäyttöön kuukaudeksi. Suosittelen tutustumaan.

Leadfeeder

Leadfeeder kertoo, minkä yritysten edustajat ovat vierailleet sivustollasi. Palvelu ei valitettavasti näytä mobiilivierailijoita. Premium-ominaisuuksien käyttäjille Leadfeeder kertoo, mitä sivuja kävijä on tarkastellut ja montako minuuttia hän on viettänyt aikaa eri sivuilla. Lisäksi näet yrityksen työntekijöiden nimikkeet ja LinkedIn-profiilit. Voit siis miettiä, keneen voisit olla yhteydessä.

Voit kokeilla Leadfeeder premiumia aktivoimalla sen tästä linkistä.

MailChimp

Käytän MailChimp-palvelua sähköpostimarkkinoinnissa monestakin syystä. Se on helppo yhdistää vaikkapa myynnin ohjausjärjestelmiin ja WordPressiin, mutta sen paras piirre on analytiikka.

MailChimpin analytiikka on suorastaan ihastuttavaa. Saan tietää uutiskirjeen avaajien määrän, avauskerrat ja linkkien klikkaukset sähköpostiosoitteittain. Järjestelmä näyttää sähköpostien avauskellonajat ja halutessani laskee minulle parhaan lähetysajankohdan, jotta uutiskirjeeni olisi mahdollisimman tehokas.

LinkedIn Premium, Leadfeeder ja MailChimp yhdessä

Myynti muuttuu kaupaksi vain, jos yhteydenoton ajoitus on oikea. Ei siis ehkä kannata ottaa heti yhteyttä kaikkiin uutiskirjeen avaajiin, eikä sinulla ole siihen välttämättä aikaakaan.

Suosittelen kuitenkin tarkastelemaan LinkedInin Leadfeederin ja MailChimpin tarjoamaa dataa viikoittain. Tutki ja vertaile. Löydätkö yhteneväisyyksiä?

Klikkaako joku uutiskirjeesi linkkiä verkkosivullesi? Onko joku avannut uutiskirjeesi yli kolme kertaa samana päivänä? Viihtyykö joku sivustollasi monta minuuttia ja käy katsomassa eri sivuja? Jos sama kävijä vieläpä kurkkaa LinkedIn-profiiliasi, kannattaa toimia.

Liidi on lämmennyt, joten on aika kontaktoida. Kun otat oikealla hetkellä yhteyttä potentiaaliseen asiakkaaseen, asiakas on tyytyväinen. Sitä nimittäin kutsutaan hyväksi palveluksi.


  • 0
Näin otsikkosi ja kuvasi muuttuvat visuaalisesti LinkedIn -profiilissa.

LinkedInin profiilimuutokset – Mihin kiinnittää huomiota

Tags : 

LinkedIn –profiili on viimeaikoina kokenut muutamia muutoksia. Erityisesti tämä on muuttanut palvelun ulkonäköä modernimmaksi, mutta muutokset ovat myös syvempiä.

LinkedIn profiilikuva

Profiilikuvan paikka on nykyisessä LinkedIn –tilissä keskellä profiilia, hieman aiempaa pienempänä. Käy siis katsomassa, että profiilikuvasi on edelleen rajattu mielesi mukaisesti tai vaihda se uuteen.

Otsikko

Otsikon merkitys korostuu uudessa layoutissa entisestään. Tämä on jo aiemmin ollut yksi tärkeimmistä LinkedIn –profiilisi osa-alueista, sen vaikuttaessa erittäin merkittävästi LinkedIn SEO-ranking –tuloksiisi (eli profiilisi löydettävyyteen LinkedInissä) . LinkedIn –otsikkoon voi käyttää 120 merkkiä ja niitä kannattaa miettiä tarkkaan.

Itse suosin ns. Evans model –kaavan käyttämistä –LinkedIn otsikon luontiin ja tämä voi auttaa sinuakin tiivistämään oman henkilökohtaisen LinkedIn –otsikkosi tehokkaaksi, vaikuttavaksi ja löydettäväksi.

Näin otsikkosi ja kuvasi muuttuvat visuaalisesti LinkedIn -profiilissa.

 

LinkedIn Intro

Kuvasi, otsikkosi ja työtitteleidesi jälkeen uudessa LinkedIn –profiilissa on nyt myös nostettuna profiilin yläosaan ns. LinkedIn Intro, muutama rivi Summary –kentän yläosasta. Jos haluat, että ihmiset saavat kontaktin sinuun helposti, voit sijoittaa yhteystietosi, kuten puhelinnumeron tai sähköpostiosoitteen tähän kohtaan profiiliasi, sillä harva klikkaa profiilisi auki ja tutustuu piilotettuihin kenttiin tarkemmin.

Experience

Uudessa profiilissa monet kentät on piilotettu ”see more” –painikkeen taakse. Koska erittäin harva klikkaa auki kenttiä, jotka eivät ole näkyvillä, kannattaa tietoisesti panostaa niihin kenttiin, jotka näkyvät valmiiksi Työpaikoistasi vain viimeisin on se, joka näkyy katsojille kokonaisuudessaan. Siksi viimeisimmän työpaikkasi kuvaukseen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.

Muista titteleistäsi näkyy uudessa LinkedInin profiilissa vain otsikot, joiden merkkimäärä on maksimissaan 100 merkkiä. Kannattaakin jatkossa muokata titteli sellaiseksi, että siinä on esitelty virallisen työtittelisi lisäksi tärkeimmät avainsanat osaamisestasi, jotta pelkkä otsikko kertoisi tärkeimmät ja oleellisimmat asiat.

Mikäli kaipaat lisää apua LinkedIn –profiilisi kehittämiseen, ota rohkeasti yhteyttä.

Voin tarjota sinulle kevään kunniaksi tunnin online –konsultaatiota aiheesta hintaan 120 eur (sis. alv) tai voit ilmoittaa kiinnostuksesi toukokuussa strattaavaan ryhmämuotoiseen verkkovalmennukseen yhteystietolomakkeella tai sähköpostitse maria.rajakallio(a)somestudio.fi 


  • 0

Ehdokas – Enemmän (munaa mielipiteissä) on aina enemmän sosiaalisessa mediassa

Tags : 

Parhaillaan kuntavaalien keskustelut käyvät kuumimmillaan ja ehdokkaat ovat tälle kierrokselle mielestäni paikoitellen jo kiitettävästi opetelleet sosiaalisen median hyödyntämistä vaalikampanjoissaan. Nykyajan (vaali)markkinoinnissa on erittäin tärkeää muistaa, että näkyminen sosiaalisessa mediassa korvaa jo osittain kohtaamiset turuilla ja toreilla. Olet äänestäjistäsi vain kännykän näpyttelyn päässä. Voit vaikuttaa omalta kotisohvaltasi tai ruuhkabussista ja twiitata itsesi kaupunginvaltuustoon nasevilla kommenteillasi. Jos nyt haluat päästä äänestyksistä läpi uutena ehdokkaana, ohjenuoraksi kannattaa ehdottomasti ottaa: Enemmän on enemmän! Enemmän sisältöä = enemmän ääniä.

Sisältö on kuningas ja sitä kannattaa tuottaa – Paljon. Kannattaa toki miettiä myös sisältöön panostamista. Mutta – jos ihan rehellinen olen – määrä on nykymaailmassa tällä hetkellä laatuakin tärkeämpää. Jos olet innostunut asiastasi ja puhut kannoistasi jatkuvasti, paljon ja peräänantamattomalla itseluottamuksella, saat kyllä voittoja ja kannattajia. Tästä löytyy lähimenneisyydestä paljon esimerkkejä populistien riveistä. Kunhan olet vahva ja rohkea ja aktiivinen, on sinun aikakautesi loistaa.

Sosiaalisen median kanavatila on nykyajan lehtien palstatila. Mitä enemmän näyt, sitä enemmän pysyt mielessä. Ehdokkaista ei enää jää mieleen se, joka tekee perustelluimman 100 –sivuisen esityksen köyhyyden poistamisesta maailmasta. Mieleen jää vaaliuurnille mennessä entistä useammalle ehdokas, joka rohkeasti hyppää keskusteluihin vähän hyökkäävillä mielipiteillään ja Väinämöisen lailla loitsuaa muut suohon. Toisaalta aktiivinen ehdokas myös näyttää muille, että välittää ja haluaa vaikuttaa. Aktiivinen luo uskottavuutta siitä, että hän keskustelee myös valituksi tultuaan kansan keskuudessa. Tätä nykyaikana halutaan norsunluutornissa tehtävän päätöksenteon sijaan.

Totuus nimittäin on, että jos et avaa suutasi, joku muu sen kyllä tekee. Ja ellet puhumisen lisäksi kuuntele äänestäjää, he kääntyvät niiden puoleen joilta saavat vastakaikua. Jaa siis aktiivisesti materiaalia, verkostoidu, keskustele ja yhdistä fyysinen maailma sosiaaliseen mediaan. Ota kuvia vaalitilaisuuksista, videobloggaa ajatuksistasi, hyökkää vastapuolueen ehdokkaan kantoja vastaan Twitterissä ja rakenna itsellesi vähän omalaatuinen tyyli, niin todennäköisimmin menestyt. Älä ole munaton ja mauton. Ole peloton ja rynnistä keskustelujen ytimeen. Näin saat todennäköisimmin voittoja myös vaalipäivänä.

 

 

 

 


Tilaa Somestajan uutiskirje
Saat sähköpostiisi kuukauden tärkeimmät someuutiset.
Tilaamalla uutiskirjeemme annat SoMe Studiolle luvan yhteydenottoon.

Blogiarkisto

Laadi SoMe Action Plan
Laadi SoMe Action Plan - Pohja sosiaalisen median toimintasuunnitelman laatimiseen.
Laatimalla SoMe Action Planin annat SoMe Studiolle luvan olla sinuun yhteydessä.