6 vinkkiä sosiaalisen median asiantuntijanäkyvyyteen

  • 2
Sosiaalisen median mittarit ja suunnittelu tuovat tuloksia oikein tehtyinä.

6 vinkkiä sosiaalisen median asiantuntijanäkyvyyteen

Tags : 

Viimeistään Donald Trumpin huikea menestys presidentinvaaleissa on toivottavasti kääntänyt epäilevien Tuomaiden päät ja sosiaalisen median voima ja merkitys uskalletaan viimein myöntää. Jos homma toimii Trumpilla, miksei sinullakin? Twitter siis laulamaan & Tubetus käyntiin, ja suosio on taattu…

Periaatteessa homma meneekin näin. Käytännössä kuitenkin aika, tarinat ja motivaatio ei useinkaan riitä somesektorin jatkuvaan ja kiinnostusta herättävään ylläpitoon. Tämä on tuttua joskus sosiaalisen median konsulttina itsellenikin, vaikka häpeähän se on myöntää.

Ehdit kyllä avata somen ja nopeasti twiitata/instata/tubettaa siinä mennessäsi, on tuttu lausahdus. Mutta sen sanojat eivät välttämättä ole vielä kohdanneet samaa todellisuutta, kuin ne asiantuntijat, jotka eivät ehdi edes lounaalle kun palaverista toiseen vaihdetaan juoksujalkaa pakolliset vastaajassa odottavat puhelut samalla hoitaen.

Jos haluat kasvattaa asiantuntijanäkyvyyttäsi sosiaalisen median avulla, tässä muutamia vinkkejä toimintaan. Toivottavasti ne auttavat sinut entistä parempaan näkyvyyteen ja vaikuttavuuteen, vaikka et presidentiksi pyrkisikään.

1. Hakeudu oikeisiin porukoihin ja viritä tuntosarvesi

Maailma on todellakin täynnä tietoa. Tilaa siis itsellesi automaattisina päivityksinä uutisseurantasivustoista, blogeista ja ammattilehdistä ne asiat, joita haluat ehdottomasti seurata. Kerää lista Twitterin hashtageista & LInkedInin ja Facebookin ryhmistä, jotka ovat sinulle tärkeimpiä tiedonhankinnan ja verkostoitumisen näkökulmasta.

Päätä seurata orjallisesti maksimissaan kymmentä tärkeintä kanavaa listaltasi. Enempää et todennäköisesti ehdi, jos olet ruuhkavuosiesi keskellä ja vaativassa asiantuntijatyössä muualla kuin somen tai viestinnän parissa. Voit kyllä lisätä kanavia myöhemmin, jos tuntuu sopivalta. Mutta pidä määrä kuitenkin sellaisena, että voit sitä hallita.

2. Laadi someaikataulu ja pistä kello soimaan, ainakin aluksi

Tämä kuulostaa joistain kollegoistani ihmeelliseltä opilta (josta voimme myöhemmin kiistellä). Kuitenkin toimivaksi konkreettiseksi tavaksi yritysjohtajien somebrändin rakentamiseen on osoittautunut se, että heille sovitaan ja kalenteroidaan aluksi kellonajat. Näin tärkeimmät sosiaalisen median kanavat käydään tarkistamassa varmasti ja viestintään varataan aikaa. Kaikille keskustelu virtuaalikahvipöydissä ei ole luonnollinen osa arkea. Kun oven takana on aina jono ihmisiä puhelimen piristessä taukoamatta (myös kesken twiittaamisen), on vain pakko ihan tekemällä tehden repiä aikaa toimintaan. Alun jälkeen useimmat kyllä pääsevät vauhtiin ilman kalenterimerkintää sometauon merkiksi.

3. Laadi julkaisukalenteri

Mieti mitä haluat sanoa ja koska. Kirjoita blogia, videoi tai tee podcast. Tee julkaisemista säännöllisesti. Älä lopeta tuiskussa tai tuulessa. Mieti jo etukäteen, miten asia hoidetaan kiireessä. Voitko valmistautua useammalla sisällöllä? Voitko käyttää apuvoimia tai jakaa vain muiden sisältöjä kuratoiden niitä, kun et ehdi itse sisällöntuotantoon?

4. Mieti lähestymiskulmasi & keihäänkärkiteemasi

Mistä pääasiallisesti keskustelet? Mikä on yleisösi ja kuinka laaja se on? Mikä on strategiasi keskusteluille? Haluatko ottaa kantaa kaikkeen vai vain työasioihin?
On hyvä välillä määritellä, millä kulmalla ja keskustelutyylillä on liikenteessä. Näin sinua seuraavat ja kanssasi keskustelevat ihmiset tietävät, mistä asioista pääosin puhut.

5. Muista miettiä löydettävyys kuntoon

Sosiaalinen media on täynnä mahtavia YouTube -videoita, kuvia ja kirjoituksia, joilla on alle 10 näkijää.

 

Kalliin videon teko ja nollaresursseilla hoidettu jakelu on kuin Guggenheimin rakentaminen Enontekiölle siten, että siitä ei vaivauduta kertomaan kenellekään.

Löydettävyyteen panostaminen on yhtä tärkeää kuin sisällöntuotanto. Löydettävyys varmistetaan oikeiden kanavien valinnalla, oikeiden ryhmien käytöllä viestin jakamiseen ja SEO:n kuntoon laittamisella. On lähes aina hyvä ryydittää sisällön löydettävyyttä myös maksullisella mainonnalla. Jos olet useissa kanavissa, pyri myös varaamaan sama nimimerkki kaikkiin kanaviin.

6. Käytä esimerkkejä – älä elä tyhjiössä

Kannattaa rakentaa oma viestintä dialogiin muiden kanssa. Voi olla, että saat näin myös muita henkilöitä mukaan markkinointitiimiisi ja rakennat aitoa sosiaalisuutta sosiaaliseen mediaan. Kun luot dialogia toimissasi huomaten ja mainiten myös muut kanssaihmiset ja heidän tekemisensä, keräät aitoa vaikuttavuutta ja ystäviä jotka haluavat kertoa myös sinun tarinasi eteenpäin.


2 Comments

Sauli Vainio

marraskuu 22, 2016at 10:49 am

Hyvä kirjoitus. Pystytkö avaamaan: ”automaattisina päivityksinä uutisseurantasivustoista”? Mitä sivustoa tai metodia käytät?

Maria Rajakallio

marraskuu 23, 2016at 8:45 am

Moikka,

Itse käytän yleiesti seurantaan esimerkiksi: Googlen Alertseja, RSS-syötteitä tilattuna uutisille dedikoituun sähköpostiin, Bloglovinia, Twitter-listoja, LinkedIn henkilöseurantaa, Facebookin ilmoituksia tietyistä ryhmistä FB:n ilmoitusikkunaan, hashtagien seurantaa sekä tiettyjen henkilöiden alertseja Twitterissä mobiiliin sekä Twitterlistoja (tässä vain muutama esimerkki). Asiakkaista riippuen käytössä on myös heidän mediaseuranta- ja someseurantatyökalunsa. Uutisten seurantaan on mahdollista käyttää myös esimerkiksi Ampparit -palvelun personointia. Budjetista riippuen käytössä on siis joko ilmaiset tai maksulliset palvelut. Seurannassa ehkä aikaa vievin osio onkin asian ”virittäminen” kuntoon ja siten, että itseä kiinnostavat jutut saa tietoon ja talteen lukemista varten, muttei kuitenkaan häiritsevästi siten, että ne esimerkiksi tukkisivat työsähköpostin. Toivottavasti näistä oli apua sinulle.

Jätä kommenttisi

Tilaa Somestajan uutiskirje
Saat sähköpostiisi kuukauden tärkeimmät someuutiset.
Tilaamalla uutiskirjeemme annat SoMe Studiolle luvan yhteydenottoon.

Blogiarkisto

Laadi SoMe Action Plan
Laadi SoMe Action Plan - Pohja sosiaalisen median toimintasuunnitelman laatimiseen.
Laatimalla SoMe Action Planin annat SoMe Studiolle luvan olla sinuun yhteydessä.